Nyhetsbrev #1 2026

- Årsmöte och föredrag
- Styrelsens arbete
- Höstseminarium – save-the-datte
- Ha en skön sommar!
Årsmöte och föredrag
Den 18 mars hölls föreningens årsmöte. Mötet hölls digitalt och ca 20 medlemmar deltog. Förutom årsmöte hölls tre föredrag.
- Lantmäteriet berättade om vad som är aktuellt inom geodataområdet
- Sundsvalls kommun berättade om deras egna trädinventeringsapp som bygger på open-source plattformen Origo
- Region Västernorrland och Sundsvalls kommun berättade om det EU-finansierade projektet Hållbar samhällsomställning (HSO)
Årsmötets protokoll och föredragshållarnas presentationer hittar du under fliken Dokument om du loggar in på webbplatsen. Om du inte gjort det tidigare, kan du som arbetar hos en organisation som är medlem, registrera dig för att kunna logga in och ta del av dokument från seminarium, årsmöten och styrelseprotokoll.
Stort tack till avgående sekreterare Simeon Halvarsson, SCA och välkommen till styrelsen Ylva Edblom, Länsstyrelsen Västernorrland!
Styrelsens arbete
Styrelsen har framgångsrikt arbetat under året i olika arbetsgrupper. Arbetsgrupper för 2026 är:
- Webbplatsen (inklusive nyhetsbrev och LinkedIn)
- Höstmöte
- Årsmöte
- Beredskap
Om du som medlem har några tankar kring föreningens arbete, t.ex. önskemål om föredragshållare, studiebesök, kurser eller annat, tveka inte att kontakta någon i styrelsen.
Höstens seminarium – save-the-date 18 november
Boka in 18 november i kalendern! Denna dag kommer vi att ordna en gemensam resa till Östersund och ha höstseminariet tillsammans med SAMGIS Jämtland-Härjedalen. En arbetsgrupp med deltagare från båda föreningarna planerar innehåll och praktiskt genomförande. Tema är open-source med inslag av krisberedskap.
Ha en skön sommar!
Sommaren är snart här och styrelsen önskar alla medlemmar en skön sommar!.
